CITROEN
JUMPER
Laprugók
Erősítő szettek
Segédrugók
Segédlégrugók
CITROEN JUMPER • ÉVJÁRAT
2006 - MÁIG
CITROEN JUMPER • ÉVJÁRAT
1994 - 2006
ONLINE ÁRAJÁNLAT
Ha nem biztos benne, hogy a sokféle Citroen Jumper laprugó közül melyik megfelelő az Ön járművéhez, kérjük küldje el ajánlatkérését online és emailben küldjük az árajánlatot. Amennyiben árajánlatunkat megfelelőnek találja, abból néhány kattintással megrendelheti a terméket.
LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
Milyen funkciói vannak a CITROEN JUMPER laprugóknak?
A laprugó többféle szerepet tölt be a jármű felfüggesztésében. Fő funkciója a tengely (híd) és az alváz összekapcsolása, ami kulcsfontosságú alkatrésszé teszi. Következmény: ha a laprugó, különösen a fő rugólap eltört vagy hiányzik, a tengely nincs megfelelően rögzítve az alvázhoz. Szélsőséges esetekben a tengely akár el is mozdulhat a helyéről, aminek következtében a jármű irányítása nem (vagy csak nehezen) lehetséges.
A laprugó felelős a tengely megfelelő irányba tartásáért. Ennek eredményeként, ha a laprugó méretei nem megfelelőek, vagy különösen, ha különböző méretű laprugók vannak a bal és a jobb oldalon, akkor a tengely nem lesz merőleges a menetirányra, és ez negatívan befolyásolja a jármű menetkörülményeit. Például előfordulhat, hogy a gumiabroncsok túlzottan kopnak, vagy a jármű balra/jobbra húz.
A laprugó tehát a felfüggesztés alapvető eleme. A felfüggesztés jellemzően a következő fő részekből áll:
• Laprugó
• Lengéscsillapító
• Felütközésgátló
• Stabilizátorrúd (opcionális a különböző modellek és tengelyterhelési kategóriák alapján)
A felfüggesztés ezekből az alkatrészekből áll, amelyek együttesen maximalizálják a gumiabroncs és az út közötti tapadást, stabilitást és jó kezelhetőséget biztosítanak, valamint biztosítják az utasok kényelmét ill. a rakomány megóvását.
A laprugó régimódi megoldás?
Bár a laprugós felfüggesztés több mint 150 éves, mégsem elavult. A laprugós technológia jelentősen fejlődött, különösen az elmúlt 40 évben az úgynevezett parabolikus laprugók megjelenésével. A haszongépjárművek leghatékonyabb felfüggesztése továbbra is a laprugó maradt. Intenzív fejlesztések történtek a laprugó anyagok (rugóacélok) területén, és a közelmúltban olyan új anyagokat vezettek be, mint a széles feszültségtartományú rugóacélok és a különböző kompozit anyagok.
A laprugókat manapság általában a következő járművekben a legelterjedtebbek:
• Nehézteherautók és pótkocsik: ezeknek a járműveknek a 60% - 70%-ban laprugó található a tengelyein (elöl és/vagy hátul). Napjainkban ezeknek a járműveknek 70%-80%-a parabolalaprugókat, míg 20% - 30%-a trapézrugókat használ. A többi jármű légrugóval vagy egyéb megoldással rendelkezik.
• Könnyű haszongépjárművek 7 tonna össztömegig: ezeknek a járműveknek a 90%-a laprugóval rendelkezik a hátsó tengelyeken és 10% - 20%-a az első tengelyeken is. A legtöbb ilyen jármű parabola laprugóval van felszerelve, míg a többi légrugóval vagy torziós rugóval rendelkezik.
• Pickup-ok: a sikeres pickup márkák csak laprugókat használnak, főleg hagyományos, trapézrugókat.
Mi a CITROEN JUMPER laprugók alapanyaga?
A modern európai járművek laprugók gyártásához általánosan használt rugóacélok a következők:
• 51CrV4, melynek összetevői: 0,51% szén, 1,1% króm és 0,2% vanádium (főleg parabola laprugókhoz)
• 55Cr3, melynek összetevői: 0,51% szén, 0,7% króm és 0,7% mangán (főleg a hagyományos laprugókhoz, keresztmetszettől függően)
Miért törik el egy CITROEN JUMPER laprugó?
Az laprugó törésének több oka is lehet, és nehéz lehet meghatározni a pontos kiváltó okokat, de a tipikus okokat az alábbiakban soroljuk fel. Kérjük, vegye figyelembe, hogy ezek a magyarázatok egyszerűsítettek a könnyebb érthetőség érdekében. A laprugós (felfüggesztés) technológia és az acéltechnika (kohászat) speciális tudományok.
• Mikrorepedések: a mikrorepedések a felületen származhatnak akár már a gyártásból vagy mechanikai sérülésekből a használat során, például amikor egy kavics felpattan az útról vagy terepezés közben egy szikladarab nekiütközik a laprugónak és felkarcolja annak felületét.
• Zárványok az acélban: a zárványok az acélgyártási folyamat során keletkeznek, különböző kémiai eredetűek, és eltérő mechanikai tulajdonságokat adnak az acélnak, például alakíthatóságot, szívósságot, megmunkálhatóságot és korrózióállóságot. A rugóacélt és a rugólapokat zárványok nélkül előállítani nehéz és költséges, de ha ezek a zárványok túl nagyok, vagy túl közel vannak a laprugó felületéhez, a laprugó egy bizonyos idő elteltével eltörhet.
• Nem megfelelő hőkezelési eljárás: a rugólapok előállítása során a hőkezelés az egyik utolsó lépés a rugóacél optimális állapotának biztosítására. Ennek során a rugólapokat lassan 850-950 Celsius-fokra melegítik, majd olajfürdőben gyorsan lehűtik 45-55 Celsius-fokra (ez az ún. edzés), végül ismét 400-500 Celsius-fokra melegítik, majd lassan szobahőmérsékletre hűtik (ez az ún. megeresztés). Ha a laprugó hőkelezelésének folyamatát nem megfelelően hajtják végre, annak számos negatív következménye lehet a laprugó élettartamára.
• A laprugók felületéről az utólagos javításoknál (pl. kis kovácsműhelyekben történő javítás során) a szén kiég, ez az ún. dekarbonizáció. A rugólap nyílt tűzön történő melegítése jelentős dekarbonizációt okoz a felületről, ami mikrorepedések kialakulásához vezethet.
• Az acél felületén kezdődő korrózió szétterjed az anyagban. A korróziónak számos oka lehet:pl. nem megfelelő felületkezelés, festés vagy kavicsfelverődés a laprugó felületére.
• Törés a laprugó középső furatánál: az U-csavarokat (másnéven rugókengyel vagy cuppántcsavar) nem húzták meg a meghatározott nyomatékra.
• A laprugó szemének törését gyártási hiba, kopott laprugó perselyek (szilentek) vagy korrodált laprugó tengelyek (laprugócsapok) okozhatják.
• A jármű folyamatos túlterhelése.
• Intenzív/extrém felfüggesztés használat a rossz útviszonyok miatt.
• A járműgyártók tervezési hibái fordulhatnak elő, ha a laprugó vagy a felfüggesztés nem megfelelő. Napjainkban a gyártók a laprugókat folyamatosan optimalizálják, hogy csökkentsék a súlyt és az anyagköltségeket, emeljék a megengedett hasznos terhelhetőséget és ez időnként kompromisszumot jelent a laprugók élettartamára.
Összességében tehát, ha laprugó eltört, nem hibáztathatjuk magunkat a törésért, azonban a lehető leghamarabb új laprugót kell beszereznünk.
Biztonságos-e tovább haladni törött CITROEN JUMPER laprugóval?
Hat fő szempontot kell figyelembe venni annak eldöntésekor, hogy közlekedhetünk-e törött laprugóval.
1. Hol (melyik részén) tört el a laprugó?
2. A laprugó egyetlen rugólapból áll, vagy több rugólapból áll a rugóköteg?
3. Ha a laprugónak több rugólapja van, melyik rugólap tört el?
4. Van rakomány a járművön vagy üres?
5. A járműben van-e stabilizátorrúd?
6. Hajlandó-e kockázatot vállalni?
A legveszélyesebb kombináció az, ha a tengely és az első rögzítési pont (rugószem) között törik el az egylapos laprugó, vagy egy rugóköteg főlapja, és a járműben nincs stabilizátor rúd. Ebben az esetben a jármű tengelye nincs megfelelően rögzítve az alvázhoz, a másik oldalon lévő laprugó befeszül. Ennek eredményeként a másik oldalon lévő laprugó bármikor eltörhet, majd ennek következtében a tengely váratlanul kimozdul a megfelelő helyzetéből, így a jármű irányíthatatlanná válik. Ilyen esetekben a járművet minimális sebességgel kell vezetni, és sürgősen szervizbe kell vinni (vagy szállítani).
Bizonyos esetekben, ha a fő rugólap nem törött, vagy csak egy másik rugólap tört el, vagy ha a fő rugólap tört el, de a tengely és a hátsó rögzítési pont (ún. rugóhimba) között, a jármű továbbra is használható egy bizonyos időn keresztül, de csak jelentős terhelés nélkül. Ilyen helyzetekben a gyorsítást és a fékezést a szokásosnál óvatosabban kell végezni, különben a laprugó első része is el fog törni.
Hegesztéssel javítható-e egy CITROEN JUMPER laprugó?
Bár a rugóacéloknak van némi hegeszthetőségük, de a hegesztési folyamat megváltoztathatja a rugóacél szerkezetét a hegesztési varrat körül, ami a homogenitás hiányát eredményezi. A hegesztett laprugó ezért nagyon hamar (néhány nap vagy hét múlva) eltörik.
Milyen további problémáim lehetnek egy CITROEN JUMPER laprugóval?
A laprugóknak lehetnek egyéb problémái is, nem csak törések.
• A fő probléma általában az, hogy a laprugó túl gyenge, ami a jármű hátsó részének megereszkedését vagy kilengését okozza. A laprugók idővel elhasználódnak, jellemzően 5-10 év után. A megoldás a laprugók cseréje. (Megj.: A laprugók utólagos ívelése csak rövid időre jelent megoldás. Ha a laprugó hidegen kerül ívelésre, terhelés alatt nagyon hamar ismét leül. Melegen kovácsolva pedig dekarbonizációval és felületi repedések megjelenésével kell számolni, ami hamarosan a laprugó töréséhez vezet.)
• A gyenge laprugós kialakítás gyakori probléma, különösen akkor, ha a jármű maximális hasznos teherbírását kihasználjuk, vagy járművünk folyamatos terhelés alatt van, például daruk, emelőhátfalak vagy lakóautók esetén. Ennek a problémának a megoldására segédrugók, például légrugók, gumi segédrugók vagy laprugó erősítő készletek alkalmazhatók. Egy másik megoldás, ha a gyenge laprugót erősebbre cseréljük.
• A laprugó néhány hónapos használat után meggyengülhet, ami általában a hőkezelési folyamat nem megfelelő végrehajtásából eredő gyártási problémára vezethető vissza. Az ajánlott megoldás a laprugók cseréje, amelyre jellemzően a laprugók gyártói garanciát vállalnak.
• A laprugók nyikorgó hangokat bocsáthatnak ki működés közben. Ez általában akkor fordul elő, ha a rugólapok közötti műanyag- vagy gumi alkatrészek elkoptak vagy hiányoznak. A laprugó szilentek is nyikorgó hangokat okozhatnak. A laprugók nyikorgó hangjainak pontos forrása azonban mindig további vizsgálatot igényel. Egyes esetekben, például nehéztehergépjárművek (billencs, betonkeverő) laprugóknál, nem lehet elkerülni a rugózással járó zajt, mivel az egyes acél rugólapok közvetlenül egymáson csúsznak.
• A laprugós felfüggesztések túl kemények lehetnek egyes felhasználók számára, különösen akkor, ha a jármű nem szállít rakományt. Míg a laprugós felfüggesztésnek számos előnye van, a kényelem nem a fő jellemzőjük. Vannak azonban lehetőségek a menetminőség javítására, például egy gyengébb laprugó beszerelésével és egy kiegészítő légrugórendszerrel.
Hogyan választhatom ki és rendelhetem meg a megfelelő laprugót CITROEN JUMPER járművemhez ebben webáruházban?
Webáruházunk négy lehetőséget kínál CITROEN JUMPER laprugók kiválasztására és megrendelésére:
• Ha ismeri a laprugó cikkszámát (OEM szám), közvetlenül a keresőben megtalálhatja. A cikkszámot jellemzően a rugóba kovácsolják bele. A legtöbb esetben a laprugó cikkszáma fel van festve a laprugóra, vagy található a laprugón egy címke a laprugó cikkszámával. A cikkszám ismerete biztosítja, hogy 100%-os biztonsággal rendelhessen meg egy CITROEN JUMPER laprugót.
• Jármű adatainak beküldése: a gyártási év és a VIN-szám (alvázszám) alapján azonosítjuk a megfelelő laprugót. Ez a megoldás is 100%-os biztonságot jelent, hogy a megfelelő CITROEN JUMPER laprugót rendeli meg.
• Megadhatja a gyártási évet és a rugólapok számát. Egyes járműveknél ez alapján is jó biztonsággal ki lehet választani a megfelelő laprugót.
• Ha megméri a laprugó fő méreteit, például a hosszt, vastagságot, szélességet és ívelést, valószínűleg tudunk megfelelő cserét ajánlani.
Párban kell cserélnem a CITROEN JUMPER laprugóit?
Vásárlóink 70%-a nem párban vásárol CITROEN JUMPER laprugót és ritkán fordul elő, hogy a laprugót a másik oldalra is meg kell vásárolniuk. Bizonyos esetekben azonban szükség lehet a laprugók páros vásárlására:
• A jármű régi, a laprugók elfáradtak, kilágyultak, elgyengültek. Ha az egyik oldalra új laprugót szerelünk fel, az erősebb lehet, mint a régi, és a jármű emiatt ferdén állhat.
• A járművet huzamosabb ideig törött laprugóval vezették, ami miatt a másik oldalon levő laprugó megfeszült. Ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy hamarosan az is eltörik.
• Azok a vásárlók, akik szeretnék csökkenteni a kockázatot és nem szeretnék újra elhozni az járművet szervízbe, ezzel állásidőt okozva, jellemzően inkább mindkét laprugót egyszerre cserélik.
Vásárolhatok külön CITROEN JUMPER rugólapot, ha csak egy rugólap tört el a laprugó kötegben?
Igen, szemben a klasszikus autóalkatrész kereskedő cégekkel, nálunk külön CITROEN JUMPER rugólapok is vásárolhatók.
Kicserélhetem magam a járművem laprugóját?
A laprugó cseréje nem igényel igazán speciális ismereteket, de tapasztalat, és megfelelő szerszámok hiányában nagyon időigényes lehet. Több szerszámra is szükség van, valamint fel kell emelni és biztonságos helyzetben rögzíteni a járművet. Blogunk tartalmaz oktatóvideókat a laprugó cseréjéről.
A megfelelő nyomaték fontossága a rugókengyelek esetén
Az rugókengyelek felelősek a laprugók biztonságos rögzítéséért a tengelyhez, így ezek is kulcsfontosságú alkatrészek. A rugókengyelek anyáit meghatározott nyomatékkal kell meghúzni. A megfelelő nyomatékkal kapcsolatban mindig figyelembe kell venni a jármű műszaki adatait. Ha a gyári nyomaték specifikáció nem áll rendelkezésre, használja az általunk szállított, 10,9-es acélból gyártott rugókengyelekhez ezeket a javasolt nyomatékokat:
• M8: 35 Nm
• M10: 75 Nm
• M12: 130 Nm
• M14: 200 Nm
• M16: 315 Nm
• M18: 440 Nm
• M20: 610 Nm
• M22: 830 Nm
Ezek az értékek olyan menetfelületekre vonatkoznak, amelyek olaj- és zsírmentesek. Ha a felületet kenték, csökkenteni kell a nyomatékot 10-15%-kal.
Az anyákat 1.000–5.000 km megtétele után újra meg kell húzni.
CITROEN JUMPER laprugó erősítés: laprugó erősítő szettek
További rugólapok helyezhetők az eredeti laprugók alá vagy a laprugó kötegbe, hogy csökkentsék a jármű hátuljának süllyedését nehéz rakomány szállításakor. Ehhez meghosszabbított rugókengyelekre, magcsavarokra és egyéb alkatrészekre van szükség, melyek a laprugó erősítő szettjeink részét képezik.
CITROEN JUMPER laprugó erősítés: segédrugó szettek
A laprugós erősítő szettek alternatívája a szintező segédrugó szettek. Ezek a szettek besegítenek a gyári laprugóknak a terhelés felvételében, csökkentve a jármű hátuljának imbolygását és süllyedését jelentős rakomány alatt. A segédrugókészletek kulcseleme egy üreges gumirugós tag progresszív karakterisztikával, amely csak bizonyos terhelés mellett kezd el felvenni terhelést, és ezzel biztosítja, hogy a jármű felfüggesztése üresen is kényelmes maradjon.
CITROEN JUMPER laprugó erősítés: kiegészítő légrugórendszerek
A kiegészítő- (vagy másnéven segéd-) légrugó rendszerek a gyári laprugók mellé vannak felszerelve a hátsó tengelyen. A mechanikus rugóktól eltérően a légrugók sűrített levegővel folyamatosan állíthatók, így a jármű hátulja, a terhelésnek megfelelően emelhető vagy süllyeszthető. A rendszer kényelmesen vezérelhető a vezetőfülkéből a beépített kompresszor és kezelőpanel segítségével. Ez a funkció lehetővé teszi a nehéz lakóautók, kisteherautók és pickupok hátuljának folyamatos vagy szakaszos megemelését, például meredek rámpákon vagy rossz utakon történő vezetéskor. Légrugós rendszereink rendelkeznek a megfelelő tanúsítványokkal.