top of page

Kisteherautó-, lakóautó és pickup hátsó rugó: amit tudnunk kell a laprugókról

Frissítve: 5 nappal ezelőtt

Ha kisteherautónk, lakóautónk vagy pickupunk hátsó rugóját keressük, valószínűleg már találkoztunk azzal a problémával, hogy nehéz megtalálni a megfelelő alkatrészt a Google keresőjében. Ennek egyszerű oka van: amit „hátsó rugónak" nevezünk, azt szaknyelven laprugónak hívják.


Gyors segítésgre van szüksége törött laprugó miatt? Hívja laprugó ügyfélszolgálatunkat:


+36 1 353 9620


Online szeretne tájékozódni? Egyszerű laprugó kiválasztás:





Pickup hátsó rugók a laprugó bolt laprugó raktárában

Miért laprugó a „hátsó rugó"?


A személyautókban megszokott spirálrugókkal ellentétben a kisteherautók és pickupok hátsó tengelyén jellemzően laprugókat találunk. Ez a felfüggesztési megoldás már több mint 150 éve bizonyít, és a mai napig a haszonjárművek leghatékonyabb, legköltséghatékonyabb választása marad.


A laprugók előnyei a haszonjárműveknél:

  • nagy teherbírás egyszerű szerkezettel

  • a tengely pontos vezetése minden irányban

  • alacsony karbantartási igény

  • hosszú élettartam

  • kedvező ár-érték arány


Alapfogalmak: laprugó, rugólap, rugóköteg


Mielőtt belevágnánk a járműtípusok felsorolásába, tisztázzuk a három legfontosabb fogalmat, amelyeket érdemes ismernünk.


Laprugó: Egy vagy több ívelt acéllapból álló felfüggesztési elem, amely elnyeli az úthibákból származó ütéseket és hordozza a jármű súlyát. A laprugó nemcsak rugóz, hanem összeköti a tengelyt az alvázával, és minden irányban vezeti azt. Ha a laprugó sérül vagy eltörik, a tengely elmozdulhat, ami komoly balesetveszélyt jelent.


Rugólap: A laprugó egyedi acéllapja. Ez az az ívelt acéldarab, amelyből egy vagy több egymásra helyezve alkotja a teljes rugót. A rugólapok vastagsága, szélessége és hossza határozza meg a laprugó teherbírását és rugózási jellemzőit.


Rugóköteg: Több rugólapból álló egység, amelyeket középen magcsavarral vagy bilinccsel szorítanak össze. A rugóköteg határozza meg a felfüggesztés teljes merevségét és teherbírását. Egyes járművek egyetlen vastag rugólapot (parabolarugót) használnak, míg mások 3-5 vagy akár több lapból álló köteget.


Milyen kisteherautókban és pickupokban van laprugó?


A világ vezető pickup és kisteherautó gyártóinak körülbelül 90%-a ma is laprugót használ a hátsó tengelyen. Az alábbiakban felsoroljuk a legnépszerűbb típusokat a technikai részletekkel együtt, melyeket megtalál kínálatunkban:


Pickup hátsó rugók és tartozékok


Ford Ranger – Az 1999-től gyártott Ranger modellek 3+2 lapos hagyományos rugókonfigurációval rendelkeznek. Elérhető termékek: komplett laprugók, egyedi rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Isuzu D-Max – A 2002-től napjainkig gyártott D-Max pickupok 3+2 lapos hagyományos hátsó laprugóval szereltek. Kínálatunkban: teljes rugóösszeállítások, különálló rugólapok, rögzítő elemek, erősítési megoldások, gumi segédrugók és légrugós fejlesztések.


Mazda B-sorozat – Az 1996-2006 között gyártott Mazda B-sorozatú pickupokhoz 3+2 lapos hagyományos hátsó laprugókat kínálunk, valamint csere rugólapokat, rugókengyeleket, erősítő készleteket és gumi segédrugó rendszereket.


Mitsubishi L200 – Az 1996-tól gyártott L200 modellek hagyományos hátsó felfüggesztéssel rendelkeznek, többféle konfigurációban: 4+1, 4+2 és 3+2 lapos kivitelben. Teljes termékkínálat: laprugók, egyedi rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Nissan Navara – Az 1988-2015 között gyártott Navara pickupokhoz 2+2 és 3+1 lapos hagyományos hátsó rugókat kínálunk. Elérhető: komplett laprugók, különálló rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek és gumi segédrugók.


Toyota Hilux – Az 1985-től napjainkig gyártott Hilux modellek 3+2, 4+2 és 4+3 lapos hagyományos hátsó laprugóval készülnek. Katalógusunkban: teljes rugók, csere rugólapok, rugókengyelek, erősítési megoldások, gumi segédrugók és légrugós fejlesztések.


Volkswagen Amarok – A 2010-től gyártott Amarok modellek 3+2 és 2+1 lapos hagyományos hátsó felfüggesztéssel rendelkeznek. Termékkínálat: komplett laprugók, egyedi rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek és légrugós rendszerek.


Kisteherautók hátsó rugók és tartozékok


Citroën Jumper – Az 1994-től napjainkig gyártott Jumper furgonok 1 lapos, 1+1 és 2 lapos parabolarugós hátsó felfüggesztéssel készülnek. Átfogó termékkínálat: laprugók, különálló rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek – ideális lakóautó-átalakításokhoz.


Fiat Ducato – Európa legnépszerűbb lakóautó-alapja, 1994-től gyártják. Parabolarugós hátsó felfüggesztés 1 lapos, 1+1 és 2 lapos kivitelben. Teljes kínálat: laprugók, csere rugólapok, rögzítő elemek, erősítési megoldások, gumi segédrugók és légrugós rendszerek nehéz átalakításokhoz.


Ford Transit – Az 1991-től napjainkig gyártott Transit furgonok hagyományos és parabolarugós hátsó felfüggesztéssel is készülnek, 1 lapos, 1+1, 2 lapos és 2+1 konfigurációban. Teljes választék: laprugók, egyedi rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Hyundai H1 – A 2000-től gyártott H1 kisbuszok és furgonok 3+1 lapos hagyományos hátsó laprugóval rendelkeznek. Elérhető termékek: komplett laprugók, különálló rugólapok, rugókengyelek és erősítő készletek.


Iveco Daily – Az 1989-től napjainkig gyártott Daily könnyű teherautók hagyományos, parabola- és légrugós felfüggesztéssel készülnek, első és hátsó tengelyen egyaránt. Széles konfigurációs kínálat: 1, 1+1, 2+1, 3, 3+1, 4+2 és 5+4 lapos kivitelek. Termékek: laprugók, rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


MAN TGE – A 2018-tól gyártott TGE furgonok parabola- és légrugós felfüggesztéssel rendelkeznek első és hátsó tengelyen. Elérhető 1 lapos, 1+1, 2 lapos és 2+1 konfigurációban, teljes terméktámogatással: laprugók, rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Mercedes Sprinter – Az 1994-től napjainkig gyártott Sprinter modellek parabola- és légrugós felfüggesztéssel készülnek mindkét tengelyen. Elérhető konfigurációk: 1 lapos, 1+1, 2 lapos és 2+1. Teljes kínálat: laprugók, csere rugólapok, rugókengyelek, erősítési megoldások, gumi segédrugók és légrugós rendszerek minden teherbírási osztályhoz.


Nissan NV – A 2001-től gyártott NV furgonok 1 lapos, 1+1 és 2+1 parabolarugós hátsó felfüggesztéssel rendelkeznek. Termékkínálat: komplett laprugók, egyedi rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Opel Movano – Az 1996-tól napjainkig gyártott Movano könnyű haszonjárművek 1 lapos, 1+1 és 2+1 parabolarugós hátsó felfüggesztéssel készülnek. Teljes termékkínálat: laprugók, rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Peugeot Boxer – Az 1994-től gyártott Boxer furgonok 1 lapos, 1+1 és 2 lapos parabolarugós hátsó felfüggesztéssel rendelkeznek. Elérhető: komplett laprugók, különálló rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek – közös platformon a Fiat Ducatóval és Citroën Jumperrel.


Renault Master – Az 1994-től napjainkig gyártott Master haszonjárművek 1 lapos, 1+1 és 2+1 parabolarugós hátsó felfüggesztéssel készülnek. Átfogó kínálat: laprugók, egyedi rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Toyota Dyna – Az 1995-től gyártott Dyna könnyű teherautók 2+1 lapos hagyományos hátsó laprugóval rendelkeznek. Termékkínálat: komplett laprugók, különálló rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Volkswagen Crafter – A VW Crafter (és VW LT) modellek 1994-től napjainkig parabola- és légrugós felfüggesztéssel készülnek első és hátsó tengelyen. Elérhető konfigurációk: 1 lapos, 1+1, 2 lapos és 2+1. Teljes termékkínálat: laprugók, rugólapok, rugókengyelek, erősítő készletek, gumi segédrugók és légrugós rendszerek.


Mikor kell a hátsó rugót (laprugót) cserélnünk?


A laprugó cseréje akkor válik szükségessé, ha:

  • a járművünk hátulja láthatóan megsüllyedt vagy ferdén áll

  • törött vagy repedt rugólapot észlelünk

  • fémes csattogó, nyikorgó hangokat hallunk a hátsó futóműből

  • a járművünk rosszul kezelhető terhelés alatt

  • a rugó 5-10 évnél régebbi és láthatóan elfáradt


Összefoglalás


Ha kisteherautónk vagy pickupunk „hátsó rugóját" keressük, most már tudjuk, hogy valójában laprugóra van szükségünk. Ez a bevált felfüggesztési megoldás biztosítja járművünk teherbírását, stabilitását és biztonságát.


A fent felsorolt összes járműtípushoz – legyen az Ford Ranger, Toyota Hilux, Fiat Ducato vagy Mercedes Sprinter – elérhető gyári minőségű vagy erősített laprugó. Ha nem vagyunk biztosak benne, melyik laprugó illik járművünkhöz, küldjük el a jármű adatait (márka, típus, gyártási év, alvázszám) és segítünk megtalálni a megfelelő alkatrészt.


Szakértői segítségre van szüksége a törött hátsó rugójának (laprugójának) javításában, cseréjében? 


Látogasson el laprugo-bolt.hu oldalra átfogó műszaki információkért, átlátható online rendelésért és közvetlen gyártói árakért.


Kapcsolódó oldalak: 

 
 
 

Hozzászólások


bottom of page