top of page
Ford Transit laprugók a gyártótól
Ford Transit laprugók
Ford Transit segédlégrugó
Ford Transit segédrugó laprugóhoz
Laprugók Ford Transithoz

FORD 

TRANSIT

Laprugók
Erősítő szettek
Segédrugók
Légrugók

1
Ford Transit rugók

ÉVJÁRAT

2013 - máig

Ford Transit 1 lapos hátsó laprugó

1 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit 2 lapos hátsó laprugó

2 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit 1+1 lapos hátsó laprugó

1+1 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit rugókengyel laprugóhoz

RUGÓKENGYEL

Ford Transit laprugó erősítő szett

LAPRUGÓ ERŐSÍTŐ SZETT

Ford Transit segédrugó laprugóhoz

SEGÉDRUGÓ SZETT

Ford Transit légrugó

LÉGRUGÓ RENDSZER

2
Ford Transit Blattfeder

ÉVJÁRAT

2000 - 2013

Ford Transit hátsó rugó

1 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit hátsó laprugó

1+1 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit hátsó laprugó

2 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit erősített laprugó

2+1 LAPOS LAPRUGÓ

Ford Transit rugókengyel laprugóhoz

RUGÓKENGYEL

Ford Transit laprugó erősítő szett

LAPRUGÓ ERŐSÍTŐ SZETT

Ford Transit segédrugó laprugóhoz

SEGÉDRUGÓ SZETT

Ford Transit segédlégrugó rendszer

LÉGRUGÓ RENDSZER

ONLINE ÁRAJÁNLAT

Ha nem biztos benne, hogy a sokféle Ford Transit laprugó közül melyik megfelelő az Ön járművéhez, kérjük küldje el ajánlatkérését online és emailben küldjük az árajánlatot. Amennyiben árajánlatunkat megfelelőnek találja, abból néhány kattintással megrendelheti a terméket. 

Keresett termék

Megkaptuk árajánlatkérését, már dolgozunk is rajta. Hamarosan válaszolunk. (H-P 8.00 - 21.00)

LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK A FORD TRANSIT LAPRUGÓKRÓL

Milyen funkciói vannak a FORD TRANSIT laprugóknak?
A laprugó többféle szerepet tölt be a jármű felfüggesztésében. Fő funkciója a tengely (híd) és az alváz összekapcsolása, ami kulcsfontosságú alkatrésszé teszi. Következmény: ha a laprugó, különösen a fő rugólap eltört vagy hiányzik, a tengely nincs megfelelően rögzítve az alvázhoz. Szélsőséges esetekben a tengely akár el is mozdulhat a helyéről, aminek következtében a jármű irányítása nem (vagy csak nehezen) lehetséges. 
A laprugó felelős a tengely megfelelő irányba tartásáért. Ennek eredményeként, ha a laprugó méretei nem megfelelőek, vagy különösen, ha különböző méretű laprugók vannak a bal és a jobb oldalon, akkor a tengely nem lesz merőleges a menetirányra, és ez negatívan befolyásolja a jármű menetkörülményeit. Például előfordulhat, hogy a gumiabroncsok túlzottan kopnak, vagy a jármű balra/jobbra húz.
A laprugó tehát a felfüggesztés alapvető eleme. A felfüggesztés jellemzően a következő fő részekből áll:
• Laprugó
• Lengéscsillapító
• Felütközésgátló
• Stabilizátorrúd (opcionális a különböző modellek és tengelyterhelési kategóriák alapján)
A felfüggesztés ezekből az alkatrészekből áll, amelyek együttesen maximalizálják a gumiabroncs és az út közötti tapadást, stabilitást és jó kezelhetőséget biztosítanak, valamint biztosítják az utasok kényelmét ill. a rakomány megóvását. 

A laprugó régimódi megoldás?
Bár a laprugós felfüggesztés több mint 150 éves, mégsem elavult. A laprugós technológia jelentősen fejlődött, különösen az elmúlt 40 évben az úgynevezett parabolikus laprugók megjelenésével. A haszongépjárművek leghatékonyabb felfüggesztése továbbra is a laprugó maradt. Intenzív fejlesztések történtek a laprugó anyagok (rugóacélok) területén, és a közelmúltban olyan új anyagokat vezettek be, mint a széles feszültségtartományú rugóacélok és a különböző kompozit anyagok.


A laprugók manapság általában a következő járművekben a legelterjedtebbek:
• Nehézteherautók és pótkocsik: ezeknek a járműveknek a 60% - 70%-ban laprugó található a tengelyein (elöl és/vagy hátul). Napjainkban ezeknek a járműveknek 70%-80%-a parabolalaprugókat, míg 20% - 30%-a trapézrugókat használ. A többi jármű légrugóval vagy egyéb megoldással rendelkezik.
• Könnyű haszongépjárművek 7 tonna össztömegig: ezeknek a járműveknek a 90%-a laprugóval rendelkezik a hátsó tengelyeken és 10% - 20%-a az első tengelyeken is. A legtöbb ilyen jármű parabola laprugóval van felszerelve, míg a többi légrugóval vagy torziós rugóval rendelkezik.
• Pickup-ok: a sikeres pickup márkák csak laprugókat használnak, főleg hagyományos, trapézrugókat. 

 

Mi a FORD TRANSIT laprugók alapanyaga?
A modern európai járművek laprugók gyártásához általánosan használt rugóacélok a következők:
• 51CrV4, melynek összetevői: 0,51% szén, 1,1% króm és 0,2% vanádium (főleg parabola laprugókhoz)
• 55Cr3, melynek összetevői: 0,51% szén, 0,7% króm és 0,7% mangán (főleg a hagyományos laprugókhoz, keresztmetszettől függően)

Miért törik el egy FORD TRANSIT laprugó?
Az laprugó törésének több oka is lehet, és nehéz lehet meghatározni a pontos kiváltó okokat, de a tipikus okokat az alábbiakban soroljuk fel. Kérjük, vegye figyelembe, hogy ezek a magyarázatok egyszerűsítettek a könnyebb érthetőség érdekében. A laprugós (felfüggesztés) technológia és az acéltechnika (kohászat) speciális tudományok.
• Mikrorepedések: a mikrorepedések a felületen származhatnak akár már a gyártásból vagy mechanikai sérülésekből a használat során, például amikor egy kavics felpattan az útról vagy terepezés közben egy szikladarab nekiütközik a laprugónak és felkarcolja annak felületét. 
• Zárványok az acélban: a zárványok az acélgyártási folyamat során keletkeznek, különböző kémiai eredetűek, és eltérő mechanikai tulajdonságokat adnak az acélnak, például alakíthatóságot, szívósságot, megmunkálhatóságot és korrózióállóságot. A rugóacélt és a rugólapokat zárványok nélkül előállítani nehéz és költséges, de ha ezek a zárványok túl nagyok, vagy túl közel vannak a laprugó felületéhez, a laprugó egy bizonyos idő elteltével eltörhet.
• Nem megfelelő hőkezelési eljárás: a rugólapok előállítása során a hőkezelés az egyik utolsó lépés a rugóacél optimális állapotának biztosítására. Ennek során a rugólapokat lassan 850-950 Celsius-fokra melegítik, majd olajfürdőben gyorsan lehűtik 45-55 Celsius-fokra (ez az ún. edzés), végül ismét 400-500 Celsius-fokra melegítik, majd lassan szobahőmérsékletre hűtik (ez az ún. megeresztés). Ha a laprugó hőkelezelésének folyamatát nem megfelelően hajtják végre, annak számos negatív következménye lehet a laprugó élettartamára. 
• A laprugók felületéről az utólagos javításoknál (pl. kis kovácsműhelyekben történő javítás során) a szén kiég, ez az ún. dekarbonizáció. A rugólap nyílt tűzön történő melegítése jelentős dekarbonizációt okoz a felületről, ami mikrorepedések kialakulásához vezethet.
• Az acél felületén kezdődő korrózió szétterjed az anyagban. A korróziónak számos oka lehet:pl. nem megfelelő felületkezelés, festés vagy kavicsfelverődés a laprugó felületére. 
• Törés a laprugó középső furatánál: az U-csavarokat (másnéven rugókengyel vagy cuppántcsavar) nem húzták meg a meghatározott nyomatékra.
• A laprugó szemének törését gyártási hiba, kopott laprugó perselyek (szilentek) vagy korrodált laprugó tengelyek (laprugócsapok) okozhatják.
• A jármű folyamatos túlterhelése.
• Intenzív/extrém felfüggesztés használat a rossz útviszonyok miatt.
• A járműgyártók tervezési hibái fordulhatnak elő, ha a laprugó vagy a felfüggesztés nem megfelelő. Napjainkban a gyártók a laprugókat folyamatosan optimalizálják, hogy csökkentsék a súlyt és az anyagköltségeket, emeljék a megengedett hasznos terhelhetőséget és ez időnként kompromisszumot jelent a laprugók élettartamára. 
Összességében tehát, ha laprugó eltört, nem hibáztathatjuk magunkat a törésért, azonban a lehető leghamarabb új laprugót kell beszereznünk.

 

Biztonságos-e tovább haladni törött FORD TRANSIT laprugóval?
Hat fő szempontot kell figyelembe venni annak eldöntésekor, hogy közlekedhetünk-e törött laprugóval.
1. Hol (melyik részén) tört el a laprugó?
2. A laprugó egyetlen rugólapból áll, vagy több rugólapból áll a rugóköteg?
3. Ha a laprugónak több rugólapja van, melyik rugólap tört el?
4. Van rakomány a járművön vagy üres?
5. A járműben van-e stabilizátorrúd?
6. Hajlandó-e kockázatot vállalni? 
A legveszélyesebb kombináció az, ha a tengely és az első rögzítési pont (rugószem) között törik el az egylapos laprugó, vagy egy rugóköteg főlapja, és a járműben nincs stabilizátor rúd. Ebben az esetben a jármű tengelye nincs megfelelően rögzítve az alvázhoz, a másik oldalon lévő laprugó befeszül. Ennek eredményeként a másik oldalon lévő laprugó bármikor eltörhet, majd ennek következtében a tengely váratlanul kimozdul a megfelelő helyzetéből, így a jármű irányíthatatlanná válik. Ilyen esetekben a járművet minimális sebességgel kell vezetni, és sürgősen szervizbe kell vinni (vagy szállítani).
Bizonyos esetekben, ha a fő rugólap nem törött, vagy csak egy másik rugólap tört el, vagy ha a fő rugólap tört el, de a tengely és a hátsó rögzítési pont (ún. rugóhimba) között, a jármű továbbra is használható egy bizonyos időn keresztül, de csak jelentős terhelés nélkül. Ilyen helyzetekben a gyorsítást és a fékezést a szokásosnál óvatosabban kell végezni, különben a laprugó első része is el fog törni. 

 

Hegesztéssel javítható-e egy FORD TRANSIT laprugó?
Bár a rugóacéloknak van némi hegeszthetőségük, de a hegesztési folyamat megváltoztathatja a rugóacél szerkezetét a hegesztési varrat körül, ami a homogenitás hiányát eredményezi. A hegesztett laprugó ezért nagyon hamar (néhány nap vagy hét múlva) eltörik.

 

Milyen további problémáim lehetnek egy FORD TRANSIT laprugóval?
A laprugóknak lehetnek egyéb problémái is, nem csak törések.
• A fő probléma általában az, hogy a laprugó túl gyenge, ami a jármű hátsó részének megereszkedését vagy kilengését okozza. A laprugók idővel elhasználódnak, jellemzően 5-10 év után. A megoldás a laprugók cseréje. (Megj.: A laprugók utólagos ívelése csak rövid időre jelent megoldás. Ha a laprugó hidegen kerül ívelésre, terhelés alatt nagyon hamar ismét leül. Melegen kovácsolva pedig dekarbonizációval és felületi repedések megjelenésével kell számolni, ami hamarosan a laprugó töréséhez vezet.)
• A gyenge laprugós kialakítás gyakori probléma, különösen akkor, ha a jármű maximális hasznos teherbírását kihasználjuk, vagy járművünk folyamatos terhelés alatt van, például daruk, emelőhátfalak vagy lakóautók esetén. Ennek a problémának a megoldására segédrugók, például légrugók, gumi segédrugók vagy laprugó erősítő készletek alkalmazhatók. Egy másik megoldás, ha a gyenge laprugót erősebbre cseréljük.
• A laprugó néhány hónapos használat után meggyengülhet, ami általában a hőkezelési folyamat nem megfelelő végrehajtásából eredő gyártási problémára vezethető vissza. Az ajánlott megoldás a laprugók cseréje, amelyre jellemzően a laprugók gyártói garanciát vállalnak.
• A laprugók nyikorgó hangokat bocsáthatnak ki működés közben. Ez általában akkor fordul elő, ha a rugólapok közötti műanyag- vagy gumi alkatrészek elkoptak vagy hiányoznak. A laprugó szilentek is nyikorgó hangokat okozhatnak. A laprugók nyikorgó hangjainak pontos forrása azonban mindig további vizsgálatot igényel. Egyes esetekben, például nehéztehergépjárművek (billencs, betonkeverő) laprugóknál, nem lehet elkerülni a rugózással járó zajt, mivel az egyes acél rugólapok közvetlenül egymáson csúsznak. 
• A laprugós felfüggesztések túl kemények lehetnek egyes felhasználók számára, különösen akkor, ha a jármű nem szállít rakományt. Míg a laprugós felfüggesztésnek számos előnye van, a kényelem nem a fő jellemzőjük. Vannak azonban lehetőségek a menetminőség javítására, például egy gyengébb laprugó beszerelésével és egy kiegészítő légrugórendszerrel.

 

Hogyan választhatom ki és rendelhetem meg a megfelelő laprugót FORD TRANSIT járművemhez ebben webáruházban?
Webáruházunk négy lehetőséget kínál FORD TRANSIT laprugók kiválasztására és megrendelésére:
• Ha ismeri a laprugó cikkszámát (OEM szám), közvetlenül a keresőben megtalálhatja. A cikkszámot jellemzően a rugóba kovácsolják bele. A legtöbb esetben a laprugó cikkszáma fel van festve a laprugóra, vagy található a laprugón egy címke a laprugó cikkszámával. A cikkszám ismerete biztosítja, hogy 100%-os biztonsággal rendelhessen meg egy FORD TRANSIT laprugót.
• Jármű adatainak beküldése: a gyártási év és a VIN-szám (alvázszám) alapján azonosítjuk a megfelelő laprugót. Ez a megoldás is 100%-os biztonságot jelent, hogy a megfelelő FORD TRANSIT laprugót rendeli meg.
• Megadhatja a gyártási évet és a rugólapok számát. Egyes járműveknél ez alapján is jó biztonsággal ki lehet választani a megfelelő laprugót. 
• Ha megméri a laprugó fő méreteit, például a hosszt, vastagságot, szélességet és ívelést, valószínűleg tudunk megfelelő cserét ajánlani. 

Párban kell cserélnem a FORD TRANSIT laprugóit?
Vásárlóink 70%-a nem párban vásárol FORD TRANSIT laprugót és ritkán fordul elő, hogy a laprugót a másik oldalra is meg kell vásárolniuk. Bizonyos esetekben azonban szükség lehet a laprugók páros vásárlására:
• A jármű régi, a laprugók elfáradtak, kilágyultak, elgyengültek. Ha az egyik oldalra új laprugót szerelünk fel, az erősebb lehet, mint a régi, és a jármű emiatt ferdén állhat. 
• A járművet huzamosabb ideig törött laprugóval vezették, ami miatt a másik oldalon levő laprugó megfeszült. Ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy hamarosan az is eltörik.
• Azok a vásárlók, akik szeretnék csökkenteni a kockázatot és nem szeretnék újra elhozni az járművet szervízbe, ezzel állásidőt okozva, jellemzően inkább mindkét laprugót egyszerre cserélik.

 

Vásárolhatok külön FORD TRANSIT rugólapot, ha csak egy rugólap tört el a laprugó kötegben?
Igen, szemben a klasszikus autóalkatrész kereskedő cégekkel, nálunk külön FORD TRANSIT rugólapok is vásárolhatók.  

Kicserélhetem magam a járművem laprugóját?
A laprugó cseréje nem igényel igazán speciális ismereteket, de tapasztalat, és megfelelő szerszámok hiányában nagyon időigényes lehet. Több szerszámra is szükség van, valamint fel kell emelni és biztonságos helyzetben rögzíteni a járművet. Blogunk tartalmaz oktatóvideókat a laprugó cseréjéről.

 

A megfelelő nyomaték fontossága a rugókengyelek esetén 
Az rugókengyelek felelősek a laprugók biztonságos rögzítéséért a tengelyhez, így ezek is kulcsfontosságú alkatrészek. A rugókengyelek anyáit meghatározott nyomatékkal kell meghúzni. A megfelelő nyomatékkal kapcsolatban mindig figyelembe kell venni a jármű műszaki adatait. Ha a gyári nyomaték specifikáció nem áll rendelkezésre, használja az általunk szállított, 10,9-es acélból gyártott rugókengyelekhez ezeket a javasolt nyomatékokat:
• M8: 35 Nm
• M10: 75 Nm
• M12: 130 Nm
• M14: 200 Nm
• M16: 315 Nm
• M18: 440 Nm
• M20: 610 Nm
• M22: 830 Nm
Ezek az értékek olyan menetfelületekre vonatkoznak, amelyek olaj- és zsírmentesek. Ha a felületet kenték, csökkenteni kell a nyomatékot 10-15%-kal.
Az anyákat 1.000–5.000 km megtétele után újra meg kell húzni.

FORD TRANSIT laprugó erősítés: laprugó erősítő szettek
További rugólapok helyezhetők az eredeti laprugók alá vagy a laprugó kötegbe, hogy csökkentsék a jármű hátuljának süllyedését nehéz rakomány szállításakor. Ehhez meghosszabbított rugókengyelekre, magcsavarokra és egyéb alkatrészekre van szükség, melyek a laprugó erősítő szettjeink részét képezik. 

 

FORD TRANSIT laprugó erősítés: segédrugó szettek
A laprugós erősítő szettek alternatívája a szintező segédrugó szettek. Ezek a szettek besegítenek a gyári laprugóknak a terhelés felvételében, csökkentve a jármű hátuljának imbolygását és süllyedését jelentős rakomány alatt. A segédrugókészletek kulcseleme egy üreges gumirugós tag progresszív karakterisztikával, amely csak bizonyos terhelés mellett kezd el felvenni terhelést, és ezzel biztosítja, hogy a jármű felfüggesztése üresen is kényelmes maradjon.

 

FORD TRANSIT laprugó erősítés: kiegészítő légrugórendszerek
A kiegészítő- (vagy másnéven segéd-) légrugó rendszerek a gyári laprugók mellé vannak felszerelve a hátsó tengelyen. A mechanikus rugóktól eltérően a légrugók sűrített levegővel folyamatosan állíthatók, így a jármű hátulja, a terhelésnek megfelelően emelhető vagy süllyeszthető. A rendszer kényelmesen vezérelhető a vezetőfülkéből a beépített kompresszor és kezelőpanel segítségével. Ez a funkció lehetővé teszi a nehéz lakóautók, kisteherautók és pickupok hátuljának folyamatos vagy szakaszos megemelését, például meredek rámpákon vagy rossz utakon történő vezetéskor. Légrugós rendszereink rendelkeznek a megfelelő tanúsítványokkal. 
 

bottom of page